۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

آشنایی با دستگاه تناسلی و اعضای جنسی مرد


دستگاه تناسلی و اعضای جنسی مرد از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
دستگاه تناسلی و اعضای جنسی مرد از بیضه ها یا غدد جنسی مرد، اپیدیدیم، مجاری منی بر، مجاری انزالی، آلت تناسلی و غدد ضمیمه که شامل: (کیسه های منوی، پروستات، غده های بولبواورترال یا غدد کوپر) می باشد تشکیل شده است.
نقش بیضه ها در تولید مثل انسان چگونه است؟
دو عدد بیضه یکی در طرف راست و یکی در طرف چپ آلت تناسلی مرد قرار دارد. هر یک از بیضه ها در داخل کیسه ای از پوست به نام اسکروتوم قرار گرفته و توسط طناب اسپرماتیک آویخته شده است.
بیضه ها غدد جنسی مرد است و دارای ترشحات خارجی و داخلی است. هورمون جنسی مردانه تستوسترون و سلولهای اسپرم که همان سلولهای تولید مثل مردانه هستند توسط بیضه ها ساخته می شوند. تولید هورمون ها در جوانی از سن بلوغ شروع می شود و در تمام دوران زندگی با مختصر تغییری ادامه پیدا می کند. مجاری ناقل اسپرم از شش قسمت تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از: لوله راست، شبکه بیضه، مجاری وابران، مجاری اپیدیدیم، مجرای دفران، مجاری انزالی لوله راست، در راس هر هرم بیضه از به هم پیوستن لوله های منی ساز پدید می آید.
شبکه بیضه که ادامه لوله های راست می باشد میان پرده بیضه قرار گرفته است. مجاری وابران لوله های چین داری است به طول 10 سانتی متر که شبکه بیضه را به سر اپیدیدیم اتصال می دهد. این مجاری در بلوغ و رشد کمک می کند و مقداری از مایع مترشحه از بیضه که جهت راندن اسپرم به کار رفته را جذب می کند.
مجرای اپیدیدیم لوله ای است که بر روی خود چین خورده و مخزن اسپرماتوزونها است. از اپی تلیوم این لوله مواد غذایی برای اسپرم تهیه می شود. اپیدیدیم محلی است که اسپرم تا سه هفته در آن توقف می کند متحول و بارور می شود. از دیگر قسمتهای مجاری ناقل اسپرم مجرای دفران است که لوله ای به طول 45 سانتی متر و از دم اپدیدیمیس شروع می شود و نهایتا مجرای انزالی، مجرای کوتاه و باریکی است که از غده پروستات گذشته و به پیشابراه منتهی می شود. به هنگام انزال اسپرم توسط این مجرا خارج می شود.


برگرفته از پاسخ به مسائل ناگفته های جنسی و زناشویی – تالیف و ترجمه : محمد دژکام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر