۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

کاهش درد زایمان با ماساژ


کاهش درد زایمان با ماساژ   ماساژ چگونه مي‌تواند به تسکين درد کمک کند؟
ماساژ بدن را تحريک مي‌کند تا مواد ضد درد طبيعي بنام اندورفين از داخل بدن ترشح شود؛ مسکن‌هاي طبيعي که حوصله و وضع روحي خوب را به شما باز مي‌گردانند. اندورفين‌ها عامل احساس خوبي هستند که به شما دست مي‌دهد؛ احساس سرخوشي و نشاطي که پس از يک بازي سنگين واليبال يا پس از خنده و تفريح با دوستانتان در هنگام خوردن قهوه به شما دست مي‌دهد. در زايمان، ماساژ از آن رو اهميت دارد که شما را به فردي که از شما مراقبت مي‌کند نزديک‌تر مي‌سازد، خواه اين فرد ماماي شما باشد يا همراه شما در اتاق زايمان. لمس بدن شما توسط کسي که دوستش داريد و مي‌خواهد به شما کمک کند در زماني که بايد از پس انقباض‌ها برآمده و شايد خسته يا حتي مضطرب و نگران شده‌ايد قدرت مضاعفي به شما مي‌دهد.


يک مطالعه نشان داده است زناني که در هنگام زايمان ماساژ دريافت مي‌کرده‌اند در مقايسه با يک گروه کنترل که کسي آنها را ماساژ نداده بود اضطراب کمتري داشتند، درد کمتري حس کرده بودند، طول مدت زايمان آنها کوتاهتر بود و افسردگي پس از زايمان نيز در آنها کمتر مشاهده ‌شد.

آيا استفاده از روغن‌هاي ماساژ گزين? مناسبي است؟
استفاده از روغن مي‌تواند انجام ماساژ را ساده‌تر کرده و آن را براي شما دلپذيرتر نمايد. با اين حال بايد در انتخاب نوع روغن ماساژ براي زايمان مراقب باشيد. روغن‌هاي حاوي اسانس را بدون مشورت با يک آروماتراپيست معتبر (کسي که در زمين? درمان با بوهاي مختلف تخصص دارد) خريداري نکنيد. روغن‌هاي اسانس دار موادي بسيار قوي هستند و اگر غلط استفاده شوند ممکن است در انقباض‌ها تداخل و مشکل ايجاد کنند. برخي از آروماتراپيست‌ها ترجيح مي‌دهند که صرفاً از يک “روغن ساده” براي زايمان استفاده شود. روغن‌هاي ساده شامل روغن‌هاي بادام و دان? انگور مي‌شوند. اگر نسبت به آجيل آلرژي داريد يا نگران هستيد که ممکن است چنين آلرژي داشته باشيد از روغن بادام استفاده نکنيد. روغن دان? انگور نيز همان‌قدر مفيد است و خصوصاً روغن زيتون نيز بسيار مفيد است زيرا به خوبي از طريق پوست جذب مي‌شود.

ماساژ شانه
شل و آرام نگه داشتن شانه‌ها براي خانم‌هاي در حال زايمان اهميت دارد. شانه‌هاي ريلکس به تنفس منظم کمک مي‌کنند و تنفس منظم نيز ميزان اکسيژن در دسترس شما و نوزادتان را به حداکثر مي‌رساند. ماساژ مي‌تواند در ريلکس کردن شانه‌ها و تنفس بسيار مفيد باشد.

همراه شما در هنگام زايمان بايد دست‌هايش را روي شانه‌هاي شما قرار دهد و به آرامي به طرف آنها خم شده و با ملايمت به آنها فشار وارد آورد. اين کار به شما کمک مي‌کند تا اگر در اثر استرس شانه‌هاي خود را خم کرده‌ايد آنها را رها و شل کنيد. سپس او مي‌تواند بر شانه‌ها تا آرنج‌هاي شما ضربه‌هايي آرام و ريتميک و با فشار مناسب وارد کند. به او بگوييد که آيا ماساژ به شما کمک کرده يا خير و يا او چگونه مي‌تواند بهتر ماساژ بدهد.

او همچنين مي‌تواند دست‌هايش را بالاي شانه‌هاي شما قرار داده و با استفاده از انگشت‌هاي شست خود بر تيغ? استخواني پشت شان? شما در مسير دايره‌هايي کوچک فشار وارد آورد. اگر او به انداز? کافي محکم فشار نمي‌دهد يا اينکه بيش از حد محکم فشار مي‌دهد يا اينکه سرعت ماساژ دادن او خيلي زياد است به او بگوييد. سرعت ماساژ دادن او نبايد بيش از حد زياد باشد زيرا اين کار موجب افزايش سرعت تنفس شما مي‌شود، در حالي که هدف آن است که سرعت تنفس شما کاهش داده شود!

ماساژ پشت
بسياري از خانم‌ها انقباض‌ها را در ناحي? کمر خود احساس مي‌کنند؛ پس ماساژ پشت مي‌تواند بسيار مفيد باشد. در ابتداي زايمان همراه شما مي‌تواند با کف دست خود يک طرف ستون فقرات شما را از شانه تا کفل مالش دهد يا ضربه‌هايي آرام به اين قسمت وارد کند. سپس از دست ديگرش استفاده مي‌کند تا طرف ديگر ستون فقرات را ماساژ دهد. بدين ترتيب در حالي که همواره يکي از دست‌هاي او با بدن شما در تماس است يک حرکت منظم و ريتميک را ايجاد مي‌کند. اين ماساژهاي آرام که بر ناحيه‌اي نسبتاً بزرگ از بدن شما وارد مي‌شود بسيار آرامش‌بخش خواهد بود. به او بگوييد که شما را با تمام دست ماساژ دهد نه فقط با قسمت انتهايي کف دست. هنگامي که او تلاش مي‌کند تنش‌هاي اندام‌هاي پشت شما را بيابد و با ماساژ رفع کند انگشتان او بايد با بدن شما در تماس باشند.

در مراحل بعدي زايمان همراه شما مي‌تواند از قسمت انتهايي دست خود استفاده کند تا پاي? ستون فقرات شما را محکم ماساژ دهد. او بايد فشاري نسبتاً زياد را به اين قسمت وارد کند تا اثر انقباض‌هاي شديد و قوي خنثي گردد. يا اينکه مي‌تواند با استفاده از انگشتان خود مسيرهايي دايره‌وار را در گودي کمر شما ماساژ دهد. به او بگوييد که کدام حالت بيشتر به شما کمک مي‌کند.

ماساژ پا
بسياري از افرادي که مي‌گويند به هيچ وجه دست زدن به پاهايشان را دوست ندارند از يک ماساژ محکم و ريتميک پا لذت مي‌برند. اما اين ماساژ بايد واقعاً محکم باشد وگرنه شما را غلغلک خواهد داد. اگر در بخش عمده‌اي از زمان زايمان در تخت خود نشسته يا دراز کشيده‌ايد، ماساژ پا مي‌تواند يک گزين? ايده‌آل باشد. همراه شما مي‌تواند از قوزک تا نوک انگشتان را محکم ماساژ دهد يا دايره‌هاي کوچکي با انگشتانش در کف پاهاي شما بکشد. شما ممکن است در زمان زايمان احساس کنيد که پاهايتان بسيار سرد شده‌اند؛ در اين صورت يک ماساژ پا مي‌تواند به گرم شدن آنها کمک کند.

ماساژ دست
اگر از اپيدورال استفاده کرده و در تخت دراز کشيده‌ايد ماساژ دادن شانه يا پشت شما دشوار خواهد بود. و اگر به دليل استفاده از داروي بي‌حسي پاهاي خود را حس نمي‌کنيد ماساژ دادن پا توسط همراه شما هيچ فايده‌اي نخواهد داشت. در اين شرايط ماساژ دست مي‌تواند بسيار آرامش‌بخش باشد. کافي است همراه شما در اتاق زايمان دستهاي شما را به نوبت لمس کرده، مالش داده و ضرباتي نرم و آرام به آنها وارد کند: ابتدا پشت دست و سپس کف دست (از مُچ تا نوک انگشتان). او مي‌تواند با انگشتان خود دايره‌هايي کوچک در کف دست شما رسم کند و يا هر يک از انگشت‌هاي شما را به آرامي بکشد تا تنش آنها آرام شده و ريلکس شوند. اين روش روشي عاشقانه براي نزديک‌تر شدن به يکديگر است و زايمان شما را به تجربه‌اي خاص و استثنايي تبديل مي‌کند.

البته برخي از زنان ممکن است ماساژ را دوست نداشته باشند. اگر همراه شما در اتاق زايمان بسيار مشتاق باشد که شما را ماساژ دهد ممکن است از ديدن اينکه شما ماساژ را دوست نداريد سرخورده شود. با اين حال برخي از خانم‌ها هنگامي که انقباض‌هاي زايمان شروع مي‌شود به هيچ وجه نمي‌توانند تحمل کنند که کسي آنها را لمس کند. اين انقباض‌ها آنقدر قوي و شديد هستند که هر تحريک اضافه‌اي مي‌تواند واقعاً غير قابل تحمل شود. برخي ديگر از خانم‌ها آنقدر ماساژ را خوب و دلپذير مي‌بينند که از همسر يا همراه‌هاي خود مي‌خواهند که در پايان زايمان تا چند ساعت پشت آنها را بمالند و ماساژ دهند! کساني که به عنوان همراه در اتاق زايمان حاضر مي‌شوند بايد از اين تفاوت‌ها آگاه بوده و متناسب با وضعيت فرد در حال زايمان واکنش نشان دهند.

اگر در کلاسهاي آمادگي براي زايمان شرکت کرده باشيد تمام يا قسمتي از موارد فوق را در آنها به شما آموزش مي دهند و شما مي توانيد با همسر يا همراه خود قبل از فرا رسيدن زمان زايمان آنها را تمرين کنيد. به اين ترتيب شما و درک بيشتري از شرايط استرس و آرامش بدن شما خواهيد داشت و مسلما بهتر مي توانيد به فرآيند زايمان کمک کنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر